نسخه چاپي

1399/05/13 :: ١٢:٤٤ 

یافته‌ها و راهکارها؛ نقش‌آفرینی جوانان در مراسم

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به‌عنوان نهادی فرهنگی که متصدی اصلی مراسم و مناسبت‌های انقلاب است و گسترده مخاطبان آن تمام مردم ایران را تشکیل می‌دهد، باید به جوانان به‌عنوان مخاطبان عمده و اصلی خود بنگرد و چارچوب و بنیان‌های برنامه‌ها و سیاست‌های خود را با نیازها و مطالبات نسل سوم هماهنگ و همسو سازد.

یافته‌ها و راهکارها؛ نقش‌آفرینی جوانان در مراسم

 

»همه‌ی دستگاه‌هایی که در زمینه‌های مربوط به جوانان می‌توانند نقشی ایفا کنند، باید در خصوص مسأله‌ی جوانان در این کشور احساس مسئولیت کنند... مسئولان باید مسأله‌ی جوانان را، نیازهای جوانان را، آینده‌ی جوانان را، برنامه‌ریزی برای جوانان را، یک مسأله‌ی درجه‌ی یک و جدی به حساب بیاورند؛ این اجتناب‌ناپذیر است.»

در این مقاله پیرامون جوان و جوان‌شناسی و موقعیت جوان در جامعه کنونی ایران سخن گفتیم. اکنون به طرح و بررسی اجمالی راهکارهای افزایش مشارکت حداکثری جوانان در زمینه برگزاری مراسم و مناسبت‌های انقلاب اسلامی و تعمیق روحیه انقلابی و نهادینه‌سازی توجه خاص به مراسم انقلاب در آنها می‌پردازیم.

1ـ مبتنی بر نگاه استراتژیک، شورای هماهنگی نباید تنها بر مدیریت عملیاتی و اجرایی مراسم و فرهنگ جامعه متمرکز شود، بلکه لازم است در زمینه برنامه‌ریزی بلند مدت نیز تصمیم‌گیری نماید. از جمله مسائل مهمی که در این عرصه قابل طرح است، اصلاح نهاد آموزشی رسمی در جامعه است. باید بررسی نمود که نهادهای آموزشی کنونی تا به حال به چه اندازه توانسته‌اند تفکر انقلاب و روحیه تعلق به آرمان‌های انقلاب اسلامی را در ضمیر جوانان و نوجوان نهادینه و تثبیت سازند و تعبیر پرمعنای تربیت اسلامی را تحقق ببخشند.

برای دست‌یابی به این مقصود، همکاری متقابل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با نهادها و مراکز آموزش رسمی کشور که مهم‌ترین آنها مدارس و دانشگاه‌ها هستند، ضروری به نظر می‌رسد.

2ـ گامی دیگر که می‌توان در قلمرو برنامه‌ریزی استراتژیک مطرح ساخت، حذف عوامل تضعیف‌کننده و بازدارنده از پیکره حکومت دینی است. تبعیض اجتماعی، مفاسد اقتصادی، مسابقه رفاه‌طلبی و تجمل‌گرایی، خودبرتری بینی و تناقض میان شعار و عمل در میان برخی از مسئولان می‌تواند میان جوان و حکومت اسلامی شکافی عمیق ایجاد کند که به هیچ ترتیبی نمی‌توان آن را رفع نمود.

جوانان جامعه ما عمیقاً خواهان برقراری و پایداری حکومت اسلامی است و بر خلاف آنچه که رادیوها و رسانه‌های بیگانه تبلیغ می‌کنند، نسل سوم از شعارهای اصیل امام و انقلاب و شهدا نگسسته است؛ بلکه پرسش اصلی نسل سوم این است که چرا در بعضی موارد قابل توجه، قالب و محتوای عملکرد مسئولان متناسب با پسوند «اسلامی» نظام نیست!
از اینرو باید گفت: میزان مشارکت‌های مردمی در مراسم انقلاب دارای همبستگی با متغیرهای گوناگونی است که در پهنه‌ای فراتر از قلمرو فعالیت شورای هماهنگی قرار دارند.

3ـ همان‌گونه که خصوصیات دوران جوانی را برشمردیم، جوان ذاتاً نوخواه و تنوع‌طلب است. بنابرانی، محتوا و درون‌مایه‌های مراسم باید با روحیات و ویژگی‌های جوانان همخوان باشد. مراسم مطلوب باید دارای مؤلفه‌هایی همچون امیدزایی، نشاط‌آوری، ارتقای بنیه معرفتی و آگاهی سیاسی و اجتماعی، پرهیز از تحزب و جناح‌گرایی و پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات جدید در حوزه انقلاب باشد.

اگر این مضامین در کالبد و قالب مراسم ریخته شود، شاهد حضور چشمگیر جوانان پرشور و انقلابی در مراسم و مناسبت‌ها خواهیم بود.

4ـ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باید از ظرفیت مراکز ونهادهایی که مرکز تجمع جوانان محسوب می‌گردد، با حداکثر توان بهره‌گیری نماید و ارتباطی مستحکم و همه‌جانبه با آنها برقرار نماید. و متقابلاً سایر نهادهای فرهنگی نیز به دلیل ارتباط شورای هماهنگی از طریق برگزاری مراسم و مناسبت‌ها و حضور خیل عظیم جوانان در مراسم، باید تعامل بیشتری با شورای هماهنگی داشته باشند. در واقع، بخش زیادی از تبلیغات و برنامه‌های شورا باید در این فضاها و با تکیه بر نیروی انسانی آنها صورت پذیرد. بسیج دانش‌آموزی در مدارس، بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها، نیروی مقاومت بسیج در مساجد، فرهنگ‌سراها، تشکل‌های غیر دولتی جوانان از جمله این مراکز است که تاکنون از قابلیت‌های نهفته و بالقوه آنها استفاده چندانی نبرده‌ایم.

5ـ مجریان مراسم باید فضایی باز و اخلاقی را برای حضور جوانان و بهره‌گیری از خلاقیت‌ها و ابتکارها و نظارت انتقادی آنها فراهم نمایند. هنگامی که چنین تصوری در ذهن جوان شکل بگیرد که او از منزلت و جایگاه در زمینه سیاستگذاری و برنامه‌آفرینی برخوردار نیست و فرآیند برنامه‌ریزی مراسم، متمرکز و انعطاف‌ناپذیر است؛ از صحنه گریزان خواهد شد و میدان را خالی خواهد کرد.

جوانان دارای دو نوع قابلیت و توانایی هستند؛ بارز و مکنون. تشخیص و پرورش توانایی‌های بارز، چندان مشکل به نظر نمی‌رسد، اما در مورد قابلیت‌های مکنون و نهفته، نمی‌توان به سهولت و سادگی آنها را تشخیص داد و در زمینه شکوفا ساختن آنها قدم برداشت. با این حال، برخی از صاحبنظران معتقدند که ظرفیت‌های پنهان و بالقوه جوانان را با جلب اعتمادشان می‌توان به ظهور رسانید. از روش های مؤثر در جلب اعتماد نسل جوان، جلب مشارکت و همکاری آنان در امور اجتماعی است. این انتظار از نهاد آموزش و پرورش وجود دارد که به نیازهای نوین و از جمله مشارکت اجتماعی نسل جوان پاسخ دهد. تشکل‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، محلی، مذهبی و .... می‌توانند بسترهای مناسبی را برای جلب و تقویت مشارکت اجتماعی و ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در آنها پدید آورند.

6ـ محتوای برنامه‌های مراسم باید با ذائقه نوخواه و انتقادی نسل جوان هماهنگ و همسو باشد. برنامه‌های کلیشه‌ای و خشک نمی‌تواند جوان را به صحنه بکشاند و آنها را جذب نماید. سخنرانی که به زبان جوان و نیازهای کنونی او آگاه است و می‌تواند ارتباطی عاطفی و معنوی با نسل جوان برقرار کند، به خوبی قادر است آموزه‌ها و تعالیم انقلاب را به آنها منتقل نماید و با پذیرش از سوی جوانان مواجه شود. نمونه‌های چنین سخنرانانی را در میان حوزویان و دانشگاهیان مشاهده کرده‌ایم.

مضمون برنامه‌ها باید برانگیزاننده و نشاط‌انگیز باشد و از هرگونه خمودی و جمود به دور باشد طرح گفتمان عدالت‌خواهی، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، بیداری اسلامی، جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم می‌تواند در این راستا مؤثر واقع شود. به هر حال آنچه که از اهمیت وافر برخوردار است این است که برنامه‌ریزیان باید به گونه‌ای دست به طراحی و مهندسی مراسم بزنند که نسل جوان در زمره اصلی مخاطبان قرار گیرند.

7ـ ضرورت انکارناپذیر دیگر این است که اکنون فضای فرهنگی جامعه در اثر تهاجم فرهنگی دشمنان و فعالیت‌های مخرب عناصر نفوذی داخلی آنها، تا اندازه‌ای آلوده به آسیب‌ها و آفت‌های فرهنگی است. بدین‌ ترتیب، لازم است متصدیان و مسئولان فرهنگی کشور هرچه زودتر در راستای تصفیه و پالایش بازار اندیشه، کتاب، مطبوعات، رسانه‌ها و ... اقدام نمایند تا تلاش‌های مثبت فرهنگی با سنگ‌اندازی‌های مخرب مغرضان و دشمنان خنثی نگردد.

8ـ همان‌گونه که ذکر گردید، نوجوانان و جوانان در مقطعی از زندگی قرار دارند که در پی هویت‌یابی و جستجوی شیوه‌ای از حیات مطلوب هستند. از این رو، طرح‌کردن شخصیت‌های برجسته و ایده‌آل انقلاب اسلامی به‌عنوان الگوها و اسوه‌های شایسته و در دسترس می‌تواند در جذب نسل جوان برقراری ارتباط عمیق با آنها اثرگذار باشد.

9ـ دعوت از نخبگان، روشنفکران و فرهیختگان اجتماعی نیز می‌تواند بر میزان جذابیت مراسم برای نسل جوان بیفزاید و جایگاه حضور و مشارکت در مراسم را برای آنها مرتفع سازد.

10ـ نسل جوان با رسانه‌های جمعی به خصوص رسانه‌های دیداری، ارتباط بسیار زیادی دارند. از این‌رو، متمرکز کردن حجم تبلیغات مراسم در این‌گونه رسانه‌ها می‌تواند کارساز و اثربخش باشد و بیشتر توجه جوانان را به سوی مراسم و مناسبت‌ها معطوف نماید.

11ـ روحیات و ذهنیات جوان بیشتر مبتنی بر احساسات و عواطف است و در این دوران، عقل در حاشیه قرار دارد. بنابراین باید تلاش کرد در کنار تبیین‌ها و استدلال‌های عقلانی و نشر معارف انقلاب و پاسخگویی به‌موقع به شبهات و پرسش‌ها، تصویر و سیمایی هنرمندانه و عاطفی از انقلاب و شخصیت‌ها و رخدادهای آن ارائه داد تا بتوان در قلب مخاطبان نفوذ کرد و تأثیری عمیق و ماندگار به جا نهاد.

 

 


خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.   ادامه...

 

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 6

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 802211

  • بازديدکنندگان امروز : 2165

  • کل بازديدکنندگان : 2211922

پیوندها