نسخه چاپي

1399/05/14 :: ١٤:٣٢ 

مراسم انقلاب و نسل سوم

کشور ما از جمله کشورهایی است که میانگین سنی آن پایین است و طبقه جوانان، اکثریت جمعیت جامعه ایران را تشکیل می‌دهند. همان‌گونه که بارها تأکید شده است، چنین موقعیتی از جهتی یک فرصت درخشان محسوب می‌گردد و در مقابل، با لحاظ‌کردن تنگناهایی، یک تهدید جدی. یکی از عمده‌ترین چالش‌هایی که نسل سوم انقلاب با آن مواجه است به عرصه فرهنگ مربوط می‌شود که بنا به خصوصیات ذاتی و ماهوی انقلاب اسلامی (که انقلابی فرهنگی و ایدئولوژیک) دارای اهمیت بنیادین می‌باشد. میزان استحکام پیوند و اتصال نسل سوم با فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌تواند شاخص تعیین‌کننده‌ای برای ارزیابی موقعیت آینده انقلاب باشد.

مراسم انقلاب و نسل سوم

 

 

اهمیت و ارزش استراتژیک همین موضوع است که موجب گردیده دشمنان انقلاب از طریق رسانه‌های جمعی و محصولات فرهنگی، نسل جوان را هدف اصلی خود قرار دهند و این چنین وانمود کنند که نسل سوم از انقلاب و اصول آن گسسته است و هیچ نسبتی بین خود و فرهنگ اسلامی نمی‌یابد. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به‌عنوان یک نهاد فرهنگی که «گرانیگاه تبلیغات انقلاب» تلقی می‌شود با محیط پیرامون خود به‌ویژه جامعه جوان در ارتباط تنگاتنگی قرار دارد؛ جامعه‌ای جوان که تجربه مستقیمی از روند تشکیل انقلاب و رخدادهای دهه شصت ندارد و غالب تصویرها و تصورهای ذهنی او مبتنی بر گفته‌ها و نوشته‌های موجود است. مقاله‌ای که پیش‌رو دارید شامل مطالبی در مورد خصوصیات نسل جوان، خواسته‌ها و مطالبات آنها و وظایف شورای هماهنگی در قبال آنهاست که می‌تواند به‌عنوان پیش‌درآمدی برای تحقیقات و پژوهش‌های همه‌جانبه‌تر در این زمینه به شمار آید.

اهداف و ضرورت‌های طرح موضوع


1
ـ افزایش اثرگذاری مراسم و مناسبت‌های انقلاب اسلامی بر فضای فرهنگی جامعه و به‌طور ویژه بر نسل جوان

2ـ همراه‌کردن نسل جوان با جریان انقلاب و آشناسازی آنها با اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی

3ـ مقابله با تلاش‌های مخرب دشمنان انقلاب در زمینه جداسازی نسل سوم از نسل‌های اول و دوم انقلاب

4ـ برنامه‌ریزی کارشناسانه برای قشر جوان به‌عنوان مخاطبان اصلی فعالیت‌های شورای هماهنگی

ـ جلب مشارکت جوانان در برگزاری مراسم5

ـ تعمیق و تقویت هویت اسلامی و انقلابی در نسل جوان و الگوسازی فرهنگی برای آنها6

ـ آگاهی‌بخشی سیاسی و اجتماعی به جوانان در راستای گسترش‌دادن معرفت و بینش انقلابی در قبال موج شبهه‌افکنی‌ها و ریزش‌ها7

ـ شناسایی مطالبات و خواسته‌های واقعی نسل سوم برای گنجاندن آنها در مضمون و محتوای برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی شورای هماهنگی8


1)
نسل سوم کیستند؟


چند سال پیش از این، توماس فریدمن، مشاور رئیس جمهوری آمریکا، که از نویسندگان و روزنامه‌نگاران نیویورک تایمز است در گزارشی از وضعیت فرهنگی ایران، جمعیت کنونی ایران را به سه نسل تقسیم کرد: نسل اول کسانی هستند که علیه شاه انقلاب کردند و انقلاب ایران را به پیروزی رساندند. نسل دوم که در جنگ هشت‌ساله فعالیت کردند و ایران را از بحران‌های دهه شصت رها ساختند. نسل سوم که در دوران حاکمیت نظام جمهوری اسلامی رشد و پرورش یافته‌اند، اما در عین حال، تصویر شفاف و روشنی از جریان انقلاب و رخدادهای آن ندارند. او نسل اول را به استبداد و حکومت زورمندانه بر ملت ایران متهم می‌کند و نسل دوم را نیز باخته و منزوی می‌خواند و در نهایت نتیجه‌گیری می‌کند که دولت آمریکا باید نسل سوم انقلاب را هدف بگیرد و با برنامه‌ریزی کلان و استراتژیک، این نسل را دگرگون سازد تا بتواند نظام اسلامی را سرنگون کند و در راستای منافع خود، تغییرات مطلوب را سازماندهی نماید.
آری، هنگامی که با تأمل و دقت کافی به جریان حوادث و گفته‌ها و نوشته‌ها می‌نگریم در می‌یابیم که دست‌های پشت‌پرده با هدف استحاله و براندازی نظام اسلامی، به دنبال شکل‌دهی به تغییرات ارزشی و فرهنگی در نسل جوان انقلاب هستند. در چنین حالی، غفلت از نسل جوان به معنی از دست‌دادن آینده روشن انقلاب خواهد بود. مولوی می‌گوید:
حسرت و زاری که در بیماری است
وقت بیماری هم از بیداری است
هر که او بی‌دارتر، پر دردتر
هر که او هوشیارتر، رخ زردتر


: چالش‌های فراروی نسل جوان2.


در جامعه ایران که یک جامعه دینی محسوب می‌گردد، فرهنگ جوانان به شدت متأثر از آموزه‌ها و تعالیم دینی است و گرایش های دینی در اعماق نهاد جوانان این سرزمین لانه کرده است و از هویت آنها انفکاک‌ناپذیر گشته است 
آنچه که در این سرفصل باید بدان بپردازیم، چالش‌ها و تنگناهایی است که فرهنگ جوانان را در معرض آسیب‌پذیری قرار می‌دهد و آفت‌هایی را به آن معطوف می‌کند. بررسی دقیق و مفصل این آسیب‌ها خارج از حوصله این مقاله است، اما برخی آنها را می‌توان به‌صورت زیر ارائه نمود

1ـ نخستین و عمده‌ترین چالشی که نسل جوان کشور با آن روبرو است، وجود موج مخرب «شبیخون فرهنگی» است که از بیش از ده سال پیش آغاز شده و متأسفانه تا حدودی نیز پیشروی کرده است. مقام معظم رهبری از همان نقطه آغاز این جریان، آن را تشخیص دادند و بارها این خطر را گوشزد کردند. ایشان در جایی (سخنرانی در تاریخ 19/10/80) فرمودند

«سال‌ها پیش، من راجع به تهاجم فرهنگی صحبت کردم و گفتم دشمن دارد از روزنه‌های فرهنگی به ما حمله می‌کند، اما متأسفانه عده‌ای این را نفهمیدند؛ بعضی صریح و بعضی هم در پرده گفتند: فلانی، به چه چیز حمله می‌کند؟ کدام تهاجم؟! چه تهاجمی؟! امروز بعد از گذشت چند سال آدم‌های دیرفهم دارند یواش یواش می‌فهمند که تهاجم فرهنگی یعنی چه؟ موج حملات فرهنگی دشمن که ایمان جوان‌ها را هدف قرار داده، حالا دارد به چشمشان می‌آید و ابراز نگرانی می‌کنند و می‌بینند در همه‌ی محیط‌هایی که جوان‌ها حضور دارند، دشمن می‌خواهد جاپایی از خود به جا بگذارد و عقیده‌ی آنها را به انقلاب و دین و امام برگردانند... .»

در واقع، پس از شکست و ناکامی دشمنان انقلاب در مواجهه نظامی با انقلاب، آنان دریافتند که باید نبرد فرهنگی تمام عیاری را علیه انقلاب آغاز کنند و در این میان، این نسل سوم است که باید هدف اصلی این تهاجم و به تعبیر مقام معظم رهبری، قتل‌عام فرهنگی و شبیخون فرهنگی (حدیث ولایت، ج 8، ص 24) قرار گیرد

آقایان! نسل جوان در حال تباه‌شدن تدریجی بوسیله‌ی دشمن است، ما باید نگذاریم. ما باید نسل جوان را حفظ کنیم که اگر جنگ بود، دفاع کند؛ اگر حادثه‌ای در داخل بود، حضور پیدا کند... روی این نسل جوان که مایه‌ی تکیه و امید انقلاب است، دارد به تدریج با شکل‌ها و شیوه‌های گوناگون کار و تلاش می‌شود. این تلاش‌ها بیشتر فرهنگی است.... . آنچه پیش از همه خطرناک است، ذهن و فکر و روحیه‌ی جوان است؛ این را باید دریافت
عواملی از قبیل ضعف‌های داخلی، روشنفکران وابسته، عناصر نفوذی، رسانه‌های جمعی بیگانه، خودباختگی فرهنگی، بی‌توجهی نسبت به فرهنگ خودی و ... . زمینه‌های مساعدی برای رشد و توسعه حرکت تهاجم فرهنگی بودند

راهکار اصلی مبارزه با این چالش‌، ارتقای فرهنگ دینی و اشاعه ارزش‌ها و باورهای اسلامی از طریق آموزش براساس شبکه‌های فرهنگی است. البته باید توجه داشت که همان‌گونه که مقام معظم رهبری تصریح کرده‌اند، استراتژی فرهنگی نظام اسلامی در قبال تهاجم فرهنگی باید تهاجم متقابل و ضدحمله باشدو ما در موضع تدافعی و انفعالی قرار نگیریم


2 دیگر چالشی که نسل جوان با آن روبروست به حوزه اقتصادی کشور مربوط می‌شود. بحران بیکاری، بی‌عدالتی و تبعیض اقتصادی، تورم، فقر و .... همگی موجب می‌گردند تا جوانان در گرداب تنگناهای نفس‌گیر اقتصادی گرفتار شود و شور انقلابی و روحیه امید به آینده‌ای روشن را از دست بدهد. در این‌باره نیز مقام معظم رهبری همواره تأکید کرده‌اند که مسئولان نظام و دولت‌مردان باید به‌طور جدی و قاطعانه در راستای گشایش اقتصادی، اشتغال‌آفرینی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و تجمل‌گرایی در میان برخی از مسئولان نظام گام بردارند.

روشن است که بی‌توجهی به نیازها و چالش‌های نسل جوان موجب شکل‌گیری پدیده‌های اجتماعی تهدیدزایی همچون «گسست فرهنگی» و «تضاد نسل‌ها» می‌شود. در حالت اول، فرد با فرهنگ و پیشینه فرهنگی خودبیگانه می‌شود و احساس از خودبیگانگی در او شکل می‌گیرد. در تعارض نسل‌ها نیز همین فرآیند به صورتی دیگری رخ می‌دهد. عناصر و عوامل فرهنگی غالباً از نسل بالغ به نسل جوان انتقال می‌یابد. این انتقال نیاز به پل‌ها و مجاری ارتباطی مناسبی دارد که باید به‌طور طبیعی فراهم شوند تا زمینه تعامل و انتقال فرهنگی میان نسل‌های یک جامعه ایجاد شود.
رمز تداوم‌یافتن هویت فرهنگی و انسجام فرهنگی در جامعه، گره‌گشایی از مشکلات و مواضع فراروی نسل جوان و برنامه‌ریزی برای آموزش‌های کارآمد است.

به گفته استاد و متفکر شهید، مرتضی مطهری(ره)، در خصوص مسأله جوانان و پرداختن به چالش‌ها و دغدغه‌های آنها، گام اول شناخت دقیق و عمیق نسل جوان است؛ سپس باید در جهت هدایت و ساماندهی این نسل برنامه‌ریزی کرد. امروز چنین تفکری برای نظام جمهوری اسلامی از اهمیت و اعتبار استراتژیک برخوردار است. طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، هفتاد و چهار درصد از شهدای دوران دفاع مقدس کمتر از بیست و پنج سال سن داشتند !


خروج




درباره شورا

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.   ادامه...

 

سروش ايتا اينستاگرام آپارات ايميل

آمار بازدید

  • بازديدکنندگان آنلاين : 1

  • بازديد کنندگان اين صفحه : 802174

  • بازديدکنندگان امروز : 1986

  • کل بازديدکنندگان : 2211743

پیوندها